Pages

Sunday 8 March 2015

ACANER NAK KERJA DEKAT SAUDI ?!?


Hi, assalamualaikum korang.

Ni super fast entry aku try haplod.
aku baru few hour touch down malaysia,
tengahari tadi baru balik dari bandung,
tetiba macam nak demam.

So,aku lelepak depan PC alunz sambil scroll email and comment.
ramai sangat tanya how nak fly datang saudi ?
best ke datang saudi ?
hohohohoo ~
sorry for late respond korang .
busyyyyyyyyy sikit .

so,
ni aku tulis based on my experience la.
orang lain,maybe lain flow dia.
ikut korang la nk follow saper kan :P

1. AGENCY YANG AMANAH FATONAH.
 memacam agency yang ada for outside job especially dekat oversea.
 aku pernah hantar dekat 2 company jer, FirestarServices + MeloritaHealthcare , rasanya banyak lagi yang baru, tapi ikut kata hati kau la sevice mana ko berkenan .

Aku aim, cukup 3 tahun nak fly,
2 tahun setengah aku da survey2 nak pakai agency ape.
aku hantar resume dekat dua2 company, then follow up, sampai serabut pale dorang.
ahahaha ~
kebetulan bestpreng aku Monalisa dapat fly ke jeddah, lagi senang nak refer.
And Alhamdulillah Firestar offer few month before aku genap 3year working.
basic selalu 3 year experience dorang nak, tapi ikut lucky la.
ko hantar cepat, lagi cepat la dorang proceed.
tak cube tak tahu kan :)

2. COMPLETE DOCUMENT

Start dari korang graduate tolong la simpan semua document macam :-

  • diploma / bachelor / master in nursing
  • transcript of training
  • post basic
  • nursing registration 
  • nursing license 
  • SPM certificate
PENTING GILERRRRR WEH !! buat kopipes original dgn fotostat banyak sikit, senang.

3. FOLLOW UP

make sure la henpong ko selalu update gmail.
senang nk follow up email. :P
and follow up agent yang uruskan resume korang ke oversea.
once korang dah selected korang kena seat exam .
GRAMMAR + LISTENING.
da lulus dengan bergaya baru lah proceed the rest for application.
aku dapat agent yang settlekan semua sekali, visa, tiket, sampai surat resign pun dia tolong bg draft.
siap tolong follow up semua sekali, yang aku tau da settle , bayar .
nothing for free bro !
by the way, korang bleh demand tau nak pergi mana .
ye la, tempat korang nak kerja kan,  dapat dekat ceruk kampung ko bleh request to refuse.
kot la korang kaki shoopink,mau mati katak terperuk oi. 

4. KERJA LAMA
suggestion aku jangan la berhenti kerja selagi tak dapat offer letter or takde exact date nak fly.
takut delay, tak pasal je menganggur.
except la korang memang nk lelepak dekat rumah kan.

5. SELECTED !

congratz korang da selected ! 
meh baca entry aku yang ni plak . 
da lama aku hapdet sebnanya.
nanti panic plak nak bawa apa g saudi , sama macam aku dulu2 .
AHAHAHAHAA ~ke saudi ke kitaa nak bawa ape haaaa

hope so dapat membantu la korang,
simple je kan ?
Sama macam time memula kita nak apply minta kerja.
papepun, doa semoga dimudahkan urusan dunia akhirat.
niat g sana nak buat baik, replace jasa mak bapak,
tolong hubby + family.
biiznillah dimudahkan semua urusan.

hokeyh korang !
spreads the love if its helping !
sedikit ilmu tuk korang yg nak something challenging and explore the world !
gambateee !

syukran katirrrrr for reading !
ailebiiuuuuuu :*


MAKING A BIG LIFE CHANGE IS SCARY --- 
BUT DO YOU KNOW WHAT'S EVEN SCARIER ?

" REGRET ! "


1 comment: